!The right way to think

I want to learn the right thinking manner to think and teach it.

!The right way to think

I want to learn the right thinking manner to think and teach it.

!The right way to think
پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

تاریخچه سمپاد

پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۱، ۰۲:۴۶ ب.ظ

تقدیم به دوستان سمپادی!

نگاهی کوتاه به تاریخچه و عملکرد سمپاد:

سمپاد

  • قبل‌ از تشکیل‌ این‌ سازمان‌، از بدو پیروزی‌ انقلاب‌   فقط دو مرکز آموزشی‌ تیز هوش‌ فقط در تهران‌ وجود داشت‌ که‌ تحت‌پوشش‌ دفتر کودکان‌ استثنایی‌ فعالیت‌ می‌نمود و در سال‌ 66 جمعا802 دانش‌ آموز داشت(این دو مرکز فرزانگان و علامه حلی تهران بودند)‌   که‌ هر لحظه‌ امکان‌ انحلال‌و ادغام‌ این‌ دو مرکز در مراکز عادی‌ نیز وجود داشت‌....
  • هیئت‌ امناء این‌ سازمان‌ در سال‌ 1366 با درخواست‌ معاون‌ فرهنگی‌ - اجتماعی‌ نخست‌ وزیرو آقای دکتر جواد اژه‌ای با حکم‌ نخست‌وزیرمنصوب‌ گردیدند. ابتدا این‌ سازمان‌ قرار بود صرفا زیر نظر هیئت‌ امناء اداره‌ شود.اعضای هیئت امنا عبارت بودند از: وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی، مدیرعامل صدا و سیما، معاون نخست وزیر و رئیس برنامه و بودجه، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان و سه شخصیت علمی کشور آقایان دکترحسن ابراهیم‌حبیبی، حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی و حجت الاسلام دکتر جواد اژه‌ای.
  • در طول‌ سال‌ تحصیلی‌ 66 تا 67 بر اساس‌ جمعبندی‌ هیئت‌ امناء سازمان‌ به‌ درخواست‌ معاون‌ فرهنگی‌ اجتماعی‌نخست‌وزیر - آقای دکتر اژه‌ای - به‌ نخست‌وزیر‌ و با حمایت‌ ریاست‌ محترم‌ جمهوری‌ وقت‌ و رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای‌، با تصویب‌ ماده‌ واحده‌ای‌ درشورایعالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ جایگاه‌ مستحکمتری‌ سازمان‌ پیدا نمود. بر اساس این مصوبه وزیر آموزش و پرورش رئیس هیئت امنا سازمان و آقای دکتر جواد اژه‌ای علاوه بر عضویت علمی هیئت امنا به ریاست سازمان انتخاب گردیدند.
  • سمپاد

بسمه تعالی


شماره:170116 
تاریخ:16/3/67

برادر مهندس میر حسین موسوی 
نخست وزیر محترم

با سلام

پیرو نامه مشترک مورخ 4/3/67 اینجانب و برادر اکرمی وزیر محترم آموزش و پرورش در ارتباط با تعیین وضعیت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و نامه مورخ 6/3/67 حضرتعالی به شورایعالی انقلاب فرهنگی ، شورای مزبور در جلسه مورخ10/3/67 باتفاق آراء ماده واحده پیشنهادی را تصویب نمود .

با توجه به صحبت حضوری با جنابعالی پیشنهاد میگردد مراتب در هیئت محترم دولت مطرح و اجازه فرمایند مواردیکه در ماده واحده مزبور تصویب هیئت وزیران را نیاز دارد باحضور مسئولین ذیربط در کمیسیون فرهنگی بررسی و تصویب آن بمنزله تصویب هیئت وزیران باشد .

جواد اژه‌ای 
معاون فرهنگی اجتماعی و 
رئیس هیئت امناء سازمان

ماده واحده در مورد وابستگی سازمانی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به وزارت آموزش و پرورش

( مصوب یکصدوپنجاهمین جلسه مورخ 10/3/67 شورایعـالـی انقـلاب فرهنگــی )

بنا به پیشنهاد شماره 1820 جلسه مورخ 6/3/67 جناب آقای نخست وزیر در مورد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و رفع مشکلات آن ماده واحده زیر بتصویب رسید .

  ماده واحده: به منظور تحقق هرچه بهتر امر شناسایی و پرورش استعداهای درخشان کشور در سطوح مختلف تحصیلی از این پس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به صورت سازمان وابسته به وزارت آموزش و پرورش اداره می گردد. اساسنامه جدید سازمان با پیشنهاد هیات امنا فعلی سازمان به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .

سازمان ازجهت مقررات مالی و اداری منحصرا تابع ضوابطی خواهد بود که در اساسنامه تعیین می گردد و آئین‌نامه استخدامی آن پس از اظهار نظر سازمان اموراداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران به مورد اجرا گذاشته می شود .

  • در سال‌ 1366 پس‌ ازصدوراحکام هیئت امنا سازمان توسط نخست‌وزیر اولین‌ مراکز در همدان‌ و کرمان‌ گشایش‌ یافت‌ که مراکز پسرانه علامه حلی و دخترانه فرزانگان نام گرفت.
  • در تاریخ 7/4/67 هیئت وزیران اساسنامه سازمان را تصویب نمود و در مهرماه‌ 67، 2500 دانش‌ آموز در  18 مرکز آموزشی‌ مشغول‌ تحصیل‌ بودند . مراکزیکه در این سال افتتاح گردید عبارتند از : فرزانگان امین و شهید اژه‌ای اصفهان، شهید مدنی و فرزانگان تبریز، شهید هاشمی نژاد و فرزانگان مشهد، شهید صدوقی و فرزانگان یزد، علامه حلی و فرزانگان اراک، شهید بهشتی و فرزانگان زینب‌(س) شهرری.
  • سمپاد
  • در مهرماه‌ 1368،   با افزایش‌ مراکز به‌ 38 مرکز، نزدیک‌ به‌ 5000 دانش‌ آموز تحت‌ پوشش‌ قرار گرفتند در این سال این مراکز در ایران اسلامی افتتاح شدند: شهید قدوسی و فرزانگان قم ، میرزا کوچک‌‌‌خان و فرزانگان رشت ، شهید بهشتی و فرزانگان کرمانشاه ، شهید بهشتی و فرزانگان ارومیه ، شهید حقانی و فرزانگان بندرعباس ، شهید سلطانی و فرزانگان کرج ، شهید بابایی و فرزانگان قزوین ، شهید بهشتی و فرزانگان اهواز ، شهید بهشتی و فرزانگان زنجان ، شهید دستغیب و فرزانگان شیراز.
  • در   سال‌ 1369  با افتتاح مراکز جدید شهید بهشتی و فرزانگان شهرکرد ، شیخ‌ انصاری و فرزانگان دزفول ، شهید بهشتی و فرزانگان ساری ، جمعا در 44 مرکز آموزشی‌ 7239 دانش‌ آموز مشغول‌ تحصیل‌بودند.
  • سمپاد  سمپاد
  • و در سال‌ 1370 در 50 مرکز 9682 دانش‌ آموز مشغول‌ تحصیل‌بودند. مراکز جدید عبارت بودند از : شهید بهشتی و فرزانگان بابل ، شهید بهشتی و فرزانگان بیرجند ، شهید بهشتی و فرزانگان خرم‌آباد.
  • درسال 1371 ، شهید بهشتی و فرزانگان قائمشهر، شهید بهشتی و فرزانگان سمنان ، شهید بهشتی و فرزانگان شاهرود و شهید بهشتی و فرزانگان آبادان و خرمشهر افتتاح شدند و تعداد مراکز به 58 مرکز راهنمایی و 40 دبیرستان با 12769 دانش آموز رسید در این سال 84661 نفر در کنکور راهنمایی و 20309نفر نیز در کنکور دبیرستان سازمان ثبت نام نمودند.
  • در سال 1372، هشت مرکز آموزشی به مراکز سمپاد در شهرهای اسلامشهر ، زاهدان ، لار و بجنورد اضافه گردید و با اضافه شدن مرکز علامه حلی شماره دو تهران به جمع مراکز و افزایش پذیرش پسرانه در مناطق چهارده‌گانه تهران از 5 کلاس به 8 کلاس ، تعداد مراکز راهنمایی به 67 مدرسه و دبیرستانها به 48 واحد رسید.در این سال با 27% افزایش دانش‌آموزان مراکز به 16266 نفر رسید و داوطلبان کنکور راهنمایی هم به 106600و دبیرستان به 36321 نفر افزایش یافت.
  • در سال 1373 فرزانگان راهنمایی تهران از دبیرستان تفکیک و سهمیه دخترانه مناطق چهارده گانه تهران از 5 کلاس به 8 کلاس افزایش یافت . در این سال در شهرهای بروجرد و سنندج چهار مرکز آموزشی به مراکز سمپاد اضافه و تعداد مراکز راهنمایی 71 و دبیرستانها به 54 واحد و کل دانش‌آموزان به 20121 نفر رسید. داوطلبان کنکور راهنمایی هم به 117555و تعداد داوطلبان کنکور دبیرستان به 47893 نفر رسید.
  • در سال 1374 در شهرهای سبزوار، نیشابور، بوشهر، اردبیل و ایلام هر شهر دو مرکز شهید بهشتی و فرزانگان افتتاح و تعداد مراکز به 81 مدرسه راهنمایی و 69 واحد در دبیرستان رسید.تعداد دانش‌آموزان هم به 24324 نفر و مجموع داوطلبان کنکور 196171 (140741راهنمایی و 55430 دبیرستان)شد.
  • در سال 1375 صرفا مراکز شهید بهشتی و فرزانگان کاشان افتتاح گردید که تعداد مراکز به 83 مدرسه راهنمایی و 74 دبیرستان و 27647 دانش آموز رسید . داوطلبان کنکور راهنمایی و دبیرستان در این سال در مجموع به 224888 نفر افزایش یافت.
  • در سال 1376 مراکز جدیدی افتتاح نشد ولی در سال1377 آخرین مراکز سمپاد در شهرهای گرگان، یاسوج و آمل افتتاح گردیدند. در این سال تعداد مراکز راهنمایی به 89 مدرسه و تعداد دبیرستانها به 86 واحد و مجموع دانش‌آموزان سمپاد به 33600 نفر رسید. در این سال با توجه به سال آخر دبیرستان که در نظام جدید مراکز پیشدانشگاهی جدا می‌شدند عملا 68 مرکز آموزشی دبیرستان سمپاد پایه پیشدانشگاهی را هم داشتند . حجم داوطلبان کنکور نیز به رقم 236883 نفر رسید.
  • در سال 1378 تنها دو دبیرستان به مراکز اضافه گردید و 6 مرکز جدید نیز در پیشدانشگاهی دانش‌آموز داشتند. تعداد دانش‌آموزان مراکز در این سال به 35395 نفر رسید ولی با افزایش شرط معدل ورود به دبیرستان از 5/18 به 19 مجموع داوطلبان کنکور کمی کاهش یافت و به 233928 داوطلب کاهش یافت.
  • در اسفند سال 1379 قانون تجمیع توسط شورای عالی اداری تصویب شد.
  • در سال 83-82 براساس مصوبه هیئت امنا مجوز تاسیس 2 مرکز در شهریار و 2 مرکز در مراغه صادر شد.
  • در سال تحصیلی 83-82، براساس کف تعداد دانش‌آموز برای شهرهای رفسنجان، سیرجان و گنبدکاوس جهت تاسیس مرکز موافقت شده بود. بدین ترتیب برای سال تحصیلی 84-1383 تعداد 99 مرکز راهنمایی و 98 دبیرستان تحت پوشش سازمان می‌باشند.
  • منبع:www.nodet.net
 
۹۱/۱۱/۱۹
مجتبی محمدپناه

سمپاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی